dinsdag 23 februari 2010

De huiskamer (deel 1) - koepeltjes

Een iets groter klus, de huiskamer. Dit aangebouwde gedeelte van het huis werd voorheen gebruikt als schoonheidssalon en is met z'n ruim 50 m2 de grootste ruimte van het huis. Wij vinden dat er niet genoeg licht in deze ruimte komt en hebben besloten er twee lichtkoepels in/op te plaatsen. Alleen welke? Die keuze is nog niet zo gemakkelijk. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een vrij nieuw product van Velux - de daglichtkoepel. De meeste koepels komen toch een beetje over alsof ze voor een garage bedoeld zijn (met alle respect). De Velux-daglichtkoepel steekt daar - met zijn relatief hoge isolatiewaarde, standaard HR++ veiligheids(dubbel)glas aan de binnenkant, vrij vlakke heldere acrylaatkoepel aan de buitenkant en natuurlijk het onbetwiste kwaliteitsniveau - schril bij af. Klik hier voor meer info (en dan maar hopen dat Velux de info niet verplaatst).

Dus we (zwager Bart en ik) gaan met de zaag in de aanslag een perfect waterdicht dak open knutselen. Hoe dwaas kun je zijn.


Ook hier laat Velux zich van zijn praktische kant zien. Waar andere leveranciers het over de maten van hun product hebben en je als bouwer een rekensom uit moet voeren om de maten van het gat te bepalen, zegt de bouwbeschrijvingen van meneer Velux gewoon hoe groot het gat moet zijn. En jawel, die elektriciteitsbuisen moeten ook nog verlegd worden. Fijn werk he Bart, pffff.

 

Bart in actie met een paar spijkertjes. Bij het maken van gaten in je dak wil je natuurlijk mooi weer hebben. Door zo'n gat past namelijk een hoop regen. Onze zorgen op de dag zelf waren echter van andere aard, zonnesteek lag meer op de loer.


In plaats van een parapluie dus een parasol boven het bolletje. En om nu van het beeld af te komen dat ik zelf uit mijn neus heb lopen eten een actiefoto (jawel, dat ben ik) met ouderwetse schroevendraaier, om zo een beetje gevoel te houden voor hoe strak de bevestigingsschroeven aangedraaid moesten worden.


Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik de koepel op een dikke rups zwarte 'Rubson Lekkage'-kit gedrukt. Zelf zou ik die kit 'anti-lekkage' noemen, maar goed... Vervolgens nog even amateur dakdekker spelen (en het was al zo warm).



En probeer dit nu niet met je huis-tuin-en-keuken-brandertje of verfstripper, ik kan nu uit ervaring vertellen dat dit niet werkt. Zelfs niet met onze kleine stukjes bitumen. Je hebt echt een professionele brander met bijbehorende gasfles nodig. En zelfs dan is dit werk nog niet zo gemakkelijk.

Beschermfolie verwijderen en acrylaatkoepel plaatsen en klaar is Klara.


En zo natuurlijk twee maal.

Geen opmerkingen: